Beslut mot nya mål

Jag anser mig vara hobbykonstnär. Målar mest för att jag tycker om det. Har inte haft någon ambition om att visa min konst sådär seriöst. Men hittade nu en tävling som kändes intressant. Jag har haft svårt för vattenfärger, för att tappa kontrollen och för att jag inte förstått tekniken. Så sedan årsskiftet har jag verkligen försökt mig på att lära mig vattenfärger. Gått olika kurser, följer olika konstnärer på sociala medier som ger ut lite utmaningar, uppdrag och övningar.

Jag kommer nu att anmäla tre verk till tävlingen. Inte för att jag har någon fantasi om att vinna (även om 4000 kr i konstnärsmaterial hade suttit fint) utan för att våga, för att utmana mig och för att det fick mig att ta nya steg i mitt skapande.

Sen stötte jag på nya utmaningar. Verken måste ha en titel. Hm.. Hur namnger man ett konstverk? Nu blir det min nya utmaning.

Beställde boken” Ställ ut din konst” inte för att jag planerar på att göra det men för att det är intressant. Vill lära mig mer.

Jag kommer att visa konsten här men inte förrän tävlingen är avgjord och då visar jag även de andra jag skapande inför tävlingen. Valde sedan ut tre med hjälp av några vänner och maken.

Det här innebär ju nu om jag ska ta mitt målande mer seriöst att jag behöver skapa någon slags katalog över det jag gör, vad de heter och vad som händer med dom. Har fortfarande ingen plan för vad jag ska göra med alla målningar. Men jag ska börja med att rama in dom. De ser alltid bättre ut med ram!

"The world is changed by your exampel, not by your opinion" Sofia Trickhundsinstruktör Klickerinstruktör Författare

Åke besiktad

I veckan har vi vart med Åke till veterinären för en hälsokontroll. Han hade början till trycksår när han kom till oss då han bott inomhus. Förra ägaren har tagit hand om dessa på bästa sätt. Veterinären tyckte dom såg fina ut, inte inflammerade, så vi ska fortsätta smörja med en aloevera gel. Tänderna såg bra ut med en liten observation på vänster sida. Hon ville att vi återkommer om ett par månader och kollar upp det. Tills dess har vi fått order om att han endast ska få hö och kvistar, inget pellets mer än som godis.

Åke skötte sig bra men det är så klart stressigt för en liten kanin men som tur är har vi en veterinär i byn, bara 1 km från oss.

Ok stämpel i rumpan på våran Åke! Nu hoppas vi på att han får många friska år.

"The world is changed by your exampel, not by your opinion" Sofia Trickhundsinstruktör Klickerinstruktör Författare

Echosierra Hunds konstövning nr 3

Här fortsätter min konstutmaning – ett sätt att komma igång och måla. I mitt dagjobb har jag en socionomexamen, är legitimerad hälso- och sjukvårdskurator med vidareutbildning på avancerad nivå i bildskapande samtal i utredning, behandling, rehabilitering och handledning via Umeå Universitet. Jag har själv lättare att måla när jag får en uppgift eller en instruktion. Annars kan ett vitt ark vara lite skrämmande. Varsågod och prova! Vill du dela med dig så är du välkommen att göra det.

Echosierra Hunds konstövning nr 3:

Eftersom bloggen är en hund/kanin/husdjursblogg så blir första utmaningen på temat ”husdjur”.

Material:
– Blyertspenna/skisspenna (valfritt beroende på hur modig man är, jag gillar att skissa ut mina motiv först)
– Akvarellark eller mixed mediaark, jag valde A3 format som jag delade upp i 6 rutor med tejp men du kan välja mindre format och måla på 6 olika ark istället
– Akvarellfärg + penslar + vatten
– Svart marker (vattenfast tuschpenna)
– Vit marker (valfritt men kan vara fint att highligthta eller skapa detaljer med)

Instruktion:
Utifrån ditt valda husdjurstema (välj ett djur) och måla ditt husdjur med sex olika Ansiktsuttryck. Dela upp ditt ark i sex rutor med maskeringstejp (som är gjord att släppa lätt från t ex tapet) eller om du har mindre ark så kan du använda sex olika ark och göra en bild/ark.

Om du vill och vågar får du gärna dela din bild och #echosierrakonst så kan vi stötta varandra. Viktigt att vi är hjälpsamma i tonen och inte kritiska! Vi lär oss bäst av att få hjälp att förstå hur vi kommer dit vi vill än att få kritik för där vi är.

Vill du fortsätta i serien tänkte jag att du kan göra följande övningar på husdjurstemat (följ instruktionen ovan i detta inlägg). Du kan vara kreativ och göra om övningarna så de passar dig. Det behöver inte vara ordagranna tolkningar utan använd din fantasi. Miljöer, platser, husdjur kan vara verkliga eller något vi skapar från vår fantasi, något som skulle kunna finnas på en annan planet eller i en annan värld. Du bestämmer.

10 utmaningar på temat husdjur som kommer 1 gång per månad.

☒  Echosierra Konstövning nr 1: Måla ditt husdjur i sex olika Kroppsdelar
☒  Echosierra Konstövning nr 2: Måla ditt husdjur i sex olika Miljöer
☒  Echosierra Konstövning nr 3: Måla ditt husdjur med sex olika Ansiktsuttryck
☐  Echosierra Konstövning nr 4: Måla ditt husdjur i sex olika Positioner
☐  Echosierra Konstövning nr 5: Måla ditt husdjur och sex olika Maträtter
☐  Echosierra Konstövning nr 6: Måla ditt husdjur i sex olika Aktiviteter
☐  Echosierra Konstövning nr 7: Måla ditt husdjur med sex olika Kläder
☐  Echosierra Konstövning nr 8: Måla ditt husdjur i sex olika Hus
☐  Echosierra Konstövning nr 9: Måla ditt husdjur från sex olika Vinklar (gärna samma position men från olika vinklar)
☐  Echosierra Konstövning nr 10: Måla ditt husdjur i sex olika färger (gärna i samma position men med olika färger)

Lycka till!

"The world is changed by your exampel, not by your opinion" Sofia Trickhundsinstruktör Klickerinstruktör Författare

Oh Lord

Kom från garaget och såg att kaninhägnets dörr stod vidöppet. Barnen hade varit och hälsat på kaninerna men glömt stänga. Som tur var fick jag fatt i Åke, han är ju relativt tam och godismotiverad. Så ingen skada skedd. Ska sätta nån spärr på dörren så barnen inte kommer in utan vuxen. Vore olyckligt om vi förlorade en tredje kanin.

"The world is changed by your exampel, not by your opinion" Sofia Trickhundsinstruktör Klickerinstruktör Författare