Åke besiktad

I veckan har vi vart med Åke till veterinären för en hälsokontroll. Han hade början till trycksår när han kom till oss då han bott inomhus. Förra ägaren har tagit hand om dessa på bästa sätt. Veterinären tyckte dom såg fina ut, inte inflammerade, så vi ska fortsätta smörja med en aloevera gel. Tänderna såg bra ut med en liten observation på vänster sida. Hon ville att vi återkommer om ett par månader och kollar upp det. Tills dess har vi fått order om att han endast ska få hö och kvistar, inget pellets mer än som godis.

Åke skötte sig bra men det är så klart stressigt för en liten kanin men som tur är har vi en veterinär i byn, bara 1 km från oss.

Ok stämpel i rumpan på våran Åke! Nu hoppas vi på att han får många friska år.

"The world is changed by your exampel, not by your opinion" Sofia Trickhundsinstruktör Klickerinstruktör Författare

Oh Lord

Kom från garaget och såg att kaninhägnets dörr stod vidöppet. Barnen hade varit och hälsat på kaninerna men glömt stänga. Som tur var fick jag fatt i Åke, han är ju relativt tam och godismotiverad. Så ingen skada skedd. Ska sätta nån spärr på dörren så barnen inte kommer in utan vuxen. Vore olyckligt om vi förlorade en tredje kanin.

"The world is changed by your exampel, not by your opinion" Sofia Trickhundsinstruktör Klickerinstruktör Författare

Lär känna Åke

Eftersom Åke varit innekanin och utetemperaturen är för låg ännu så får han fortsätta bo i vårt garage. Han har mattor, bur, hö, halm, tunnel, pinnar och får pellets att leta. Han har redan hittat hur han rymmer och överraskade husse i hallen. Kul med påhittiga kaniner. Han är ju dock lätt att locka tillbaka och muta med lite sallad.

Idag ska jag försöka få göra lite klovård och kolla igenom honom så vi vet hur han ser ut och känns. Annars vet man ju inte om det blir förändringar.

Han gör skutt å har lite ruscher där inne. Gnager mycket och äter bra. Bra tecken. Han och Nya har träffats två gånger. Nya är surtant som vanligt men det går väl över. De ska ju få bo grannar ett tag nu innan det är dags att försöka få dem att bli vänner på riktigt.

Bilder kommer.

"The world is changed by your exampel, not by your opinion" Sofia Trickhundsinstruktör Klickerinstruktör Författare

Vår nya kompis!

Åke har anlänt till oss efter lång kontakt med hans senaste ägare. Åke är 2 år och renrasig japansk kanin. Tyvärr dumpad av en tidigare ägare, omhändertagen av länsstyrelsen (har vi hört det förut?) och omplacerad. Tack till alla snälla som hjälper dessa dumpade djur! Å hoppas alla ni som skaffar ”sommarkatt” eller ”sommarkanin” får livslånga problem med svåra hemorojder eller något! Man gör inte så!

Har ni sett nåt vackrare? En tiger!

Jag har försäkrat honom idag och har fått med alla viktiga papper på honom, kastrerad och vaccinerad. Nu hoppas vi att han ska bli kompis med Nya och leva ett långt och lyckligt liv.

Eftersom han bott inomhus nu ett tag så ska han få vänja sig att bli utekanin. Han bor i garaget där han sover i 16 grader och så får han gå ut på dagtid då det är kring 10 plus ute.

Välkommen till oss Åke!

"The world is changed by your exampel, not by your opinion" Sofia Trickhundsinstruktör Klickerinstruktör Författare